Ecological education as the factor of socialization of children with slow mental development
https://doi.org/10.18470/1992-1098-2007-4-127-132
Abstract
Development of system of training and education of children with slow mental development is an actual problem of contemporary correctional pedagogics and psychology. Realization of unity of cognitive, educational and correctional objectives during training allows these pupils to seize knowledge and the skills stipulated by the program of a mass comprehensive school, more successfully to adapt for conditions of the surrounding natural and social world. Ecological education can act as one of directions of optimization the process of socialization of younger schoolchildren with slow mental activity.
About the Author
P. O. OmarovaRussian Federation
References
1. Власова Т.А., Певзнер М.С. О детях с отклонениями в развитии. – М., 1973.
2. Лубовский В.И. Задержка психического развития как психолого-педагогическая проблема // Развитие младших школьников в норме и при отклонениях. – Иркутск, 1979. – С.3-17.
3. Марковская И.Ф. Задержка психического развития. Клиническая и нейропсихологическая диагностика. – М.: Педагогика, 1993. – 223 с.
4. Мищенко Е.А. Социализация учащихся коррекционного образовательного учреждения: (управленческий аспект): Автореф. дис. ... канд. пед. наук. – СПб.: С.-Петерб. гос. ун-т пед. мастерства, 2001. – 20 c.
5. Никашина Н.А. Педагогическая характеристика детей с задержкой психического развития. Основные направления коррекционной работы // Обучение детей с задержкой психического развития. – М.: Просвещение, 1981. – С.34-45.
6. Омарова П.О. Развитие общения умственно отсталых младших школьников. – Махачкала: Юпитер, 2002. – 120 с.
7. Певзнер М.С. Дети-олигофрены (изучение детей-олигофренов в процессе их воспитания и обучения). – М.: АПН РСФСР, 1959. – 487 с.
8. Программы для общеобразовательных учреждений. Начальные классы (1-4). – М.: Просвещение, 1998. – 624 с.
9. Тимуца О.В. Процесс социализации личности ребенка-инвалида в современном российском обществе: (на материалах Республики Татарстан): Автореф. дис. … канд. социол. Наук. – Казань, 2003. – 23 c.
10. Ульенкова У.В. Шестилетние дети с задержкой психического развития. – М.: Педагогика, 1990. – С.26-44, 134-174.
11. Шевченко С.Г. Коррекционно-развивающее обучение // Организационно-педагогические аспекты / Метод. пособие для учителей классов коррекционно-развивающего обучения. – М.: ВЛАДОС, 1999. – 136 с.
Review
For citations:
Omarova P.O. Ecological education as the factor of socialization of children with slow mental development. South of Russia: ecology, development. 2007;2(4):127-132. (In Russ.) https://doi.org/10.18470/1992-1098-2007-4-127-132