Preview

South of Russia: ecology, development

Advanced search

Ecological education as the factor of socialization of children with slow mental development

https://doi.org/10.18470/1992-1098-2007-4-127-132

Abstract

Development of system of training and education of children with slow mental development is an actual problem of contemporary correctional pedagogics and psychology. Realization of unity of cognitive, educational and correctional objectives during training allows these pupils to seize knowledge and the skills stipulated by the program of a mass comprehensive school, more successfully to adapt for conditions of the surrounding natural and social world. Ecological education can act as one of directions of optimization the process of socialization of younger schoolchildren with slow mental activity.

About the Author

P. O. Omarova
Дагестанский государственный педагогический университет
Russian Federation


References

1. Власова Т.А., Певзнер М.С. О детях с отклонениями в развитии. – М., 1973.

2. Лубовский В.И. Задержка психического развития как психолого-педагогическая проблема // Развитие младших школьников в норме и при отклонениях. – Иркутск, 1979. – С.3-17.

3. Марковская И.Ф. Задержка психического развития. Клиническая и нейропсихологическая диагностика. – М.: Педагогика, 1993. – 223 с.

4. Мищенко Е.А. Социализация учащихся коррекционного образовательного учреждения: (управленческий аспект): Автореф. дис. ... канд. пед. наук. – СПб.: С.-Петерб. гос. ун-т пед. мастерства, 2001. – 20 c.

5. Никашина Н.А. Педагогическая характеристика детей с задержкой психического развития. Основные направления коррекционной работы // Обучение детей с задержкой психического развития. – М.: Просвещение, 1981. – С.34-45.

6. Омарова П.О. Развитие общения умственно отсталых младших школьников. – Махачкала: Юпитер, 2002. – 120 с.

7. Певзнер М.С. Дети-олигофрены (изучение детей-олигофренов в процессе их воспитания и обучения). – М.: АПН РСФСР, 1959. – 487 с.

8. Программы для общеобразовательных учреждений. Начальные классы (1-4). – М.: Просвещение, 1998. – 624 с.

9. Тимуца О.В. Процесс социализации личности ребенка-инвалида в современном российском обществе: (на материалах Республики Татарстан): Автореф. дис. … канд. социол. Наук. – Казань, 2003. – 23 c.

10. Ульенкова У.В. Шестилетние дети с задержкой психического развития. – М.: Педагогика, 1990. – С.26-44, 134-174.

11. Шевченко С.Г. Коррекционно-развивающее обучение // Организационно-педагогические аспекты / Метод. пособие для учителей классов коррекционно-развивающего обучения. – М.: ВЛАДОС, 1999. – 136 с.


Review

For citations:


Omarova P.O. Ecological education as the factor of socialization of children with slow mental development. South of Russia: ecology, development. 2007;2(4):127-132. (In Russ.) https://doi.org/10.18470/1992-1098-2007-4-127-132

Views: 364


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1992-1098 (Print)
ISSN 2413-0958 (Online)